אבחוני נפש
  • בית
  • אבחון פסיכולוגי
    • אבחון נוירופסיכולוגי
    • אבחון דיכאון
    • אבחון פוסט טראומה
    • אבחון הפרעות חרדה
    • אבחון פסיכודיאגנוסטי
    • אבחון כשירות נפשית
    • אבחון פסיכולוגי לילדים
    • הערכה פסיכולוגית
  • אבחון פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי בכפייה לשם הוראה על אשפוז פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי לילדים
    • אבחון פסיכיאטרי למבוגרים
    • אבחון הפרעות אישיות התנהגותית
    • אבחון סכיזופרניה
    • אבחון מאניה דפרסיה
  • אבחון פסיכוגריאטרי
    • אבחון דמנציה ואלצהיימר
  • אבחון התפתחותי לילדים
    • אבחון בשלות לכיתה א’
    • אבחון הדלגה
    • אבחון התפתחות הילד 3-10
    • אבחון פיגור שכלי
  • הפרעות על הספקטרום האוטיסטי
    • אבחון אוטיזם
    • אבחון הפרעה התפתחותית נרחבת בספקטרום האוטיסטי
    • אבחון תסמונת אספרגר
  • הפרעת קשב וריכוז
    • מבחן “CPT”
    • מבחן “BRC”
    • מבחן “MOXO”
    • מבחן “TOVA”
    • אבחון היפראקטיביות
    • אבחון עצמי להפרעות קשב וריכוז
    • שאלון לאבחון הפרעות קשב וריכוז
  • אבחון לקויות למידה
    • אבחון דידקטי
    • אבחון תפקודי
    • אבחון פסיכודידקטי
  • אבחון בני נוער
    • אבחון בעיות התנהגות בבני נוער
    • אבחון התמכרויות בבני נוער
    • אבחון התפתחות מגיל 10-18
    • אבחון נטיות אובדניות בבני נוער
    • אבחון פסיכיאטרי בבני נוער
  • אבחונים נוספים
    • מבחני אינטליגנציה
    • אבחון תעסוקתי
    • אבחון חרדת קהל
    • אבחון חרדת טיסה
    • אבחון הפרעה טורדנית כפייתית
    • אבחון התמכרויות
    • אבחון הפרעות אכילה
  • מדריך
    • בעלי התפקידים המעורבים באבחונים
  • בית
  • אבחון פסיכולוגי
    • אבחון נוירופסיכולוגי
    • אבחון דיכאון
    • אבחון פוסט טראומה
    • אבחון הפרעות חרדה
    • אבחון פסיכודיאגנוסטי
    • אבחון כשירות נפשית
    • אבחון פסיכולוגי לילדים
    • הערכה פסיכולוגית
  • אבחון פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי בכפייה לשם הוראה על אשפוז פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי לילדים
    • אבחון פסיכיאטרי למבוגרים
    • אבחון הפרעות אישיות התנהגותית
    • אבחון סכיזופרניה
    • אבחון מאניה דפרסיה
  • אבחון פסיכוגריאטרי
    • אבחון דמנציה ואלצהיימר
  • אבחון התפתחותי לילדים
    • אבחון בשלות לכיתה א’
    • אבחון הדלגה
    • אבחון התפתחות הילד 3-10
    • אבחון פיגור שכלי
  • הפרעות על הספקטרום האוטיסטי
    • אבחון אוטיזם
    • אבחון הפרעה התפתחותית נרחבת בספקטרום האוטיסטי
    • אבחון תסמונת אספרגר
  • הפרעת קשב וריכוז
    • מבחן “CPT”
    • מבחן “BRC”
    • מבחן “MOXO”
    • מבחן “TOVA”
    • אבחון היפראקטיביות
    • אבחון עצמי להפרעות קשב וריכוז
    • שאלון לאבחון הפרעות קשב וריכוז
  • אבחון לקויות למידה
    • אבחון דידקטי
    • אבחון תפקודי
    • אבחון פסיכודידקטי
  • אבחון בני נוער
    • אבחון בעיות התנהגות בבני נוער
    • אבחון התמכרויות בבני נוער
    • אבחון התפתחות מגיל 10-18
    • אבחון נטיות אובדניות בבני נוער
    • אבחון פסיכיאטרי בבני נוער
  • אבחונים נוספים
    • מבחני אינטליגנציה
    • אבחון תעסוקתי
    • אבחון חרדת קהל
    • אבחון חרדת טיסה
    • אבחון הפרעה טורדנית כפייתית
    • אבחון התמכרויות
    • אבחון הפרעות אכילה
  • מדריך
    • בעלי התפקידים המעורבים באבחונים

הערכה פסיכולוגית

הערכה פסיכולוגיתהערכה פסיכולוגית היא תהליך בדיקה המשלבת מספר טכניקות המסייעות להגעה למספר השערות על התנהגות, אישיות ויכולות. תהליך זה נקרא אף בחינה פסיכולוגית, ומבוצע כמעט תמיד על ידי פסיכולוג מיומן, המומחה בביצוע ופרשנות מבחנים פסיכולוגיים.

הערכה יסודית זו כוללת גם בדיקה רפואית מלאה המבוצעת לשלילת אפשרויות סיבה רפואית, מחלה או גורם אורגני העשוי להסביר את התסמינים. מומלץ לבצע תחילה את הבדיקה הרפואית היות והיא עשויה לסתור את ממצאי הבחינה הפסיכולוגית.

מרכיבי הערכה פסיכולוגית

הערכה זו מבוצעת בארבעה שלבים הכוללים:

1. בדיקה המתייחסת לנורמה

מבחן פסיכולוגי סטנדרטי הוא משימה או הגדרת משימות הנתונות תחת תקן, לקביעת מצבים. הוא נועד להעריך היבט כלשהו של ידע, אישיות או מיומנות. מבחן זה מספק סולם מדידה של הבדלים אישיים עקביים לגבי חלק מהתפיסה הפסיכולוגית ומשמש לקביעת המצב הפסיכולוגי של הנבדק. כל אדם נבחן באותו אופן, והכוונה היא לספק השוואה הוגנת ושוויונית בין הנבחנים.

אמות המידה של מבחנים פסיכולוגיים מתוכננים לקבוצה מוגדרת בבירור, הנקראת קבוצת הנורמה, וניתנים לשינוי כך שכל ציון של נבדק משקף דרגה בקבוצת הנורמה. אמות המידה פותחו על מנת להעריך תחומים רבים, כולל אינטליגנציה; יכולות קריאה, חשבון ואיות; מיומנויות ויזואליות מוטוריות; מוטוריקה גסה ועדינה; והתנהגות אדפטיבית.

לפסיכולוגים יש מבחר בדיקות קול סטנדרטיות, ובדיקות פסיכומטריות רבות להערכת נבדק, והערכה פסיכולוגית מספקת להם מידע רב ערך על רמת הנבדק ויכולת התפקוד שלו בתחומים המכוסים בבדיקות. ההערכה נמשכת מספר שעות, ומספקת שפע מידע, כולל מדד להערכת שינוי בהיבטים שונים של העולם הפיסי והחברתי של הנבדק.

2. ראיונות

מידע בעל ערך זמין באמצעות ראיונות, הנערכים לא רק על הנבדק, אלא אף על בני משפחתו וסביבתו הקרובה. ראיונות הם שיטה פתוחה יותר ופחות מובנת מאשר בדיקה פורמאלית, והם מעניקים למרואיינים הזדמנות להעביר מידע במילותיהם.

ראיון קליני רשמי מתנהל לעיתים קרובות עם הנבדק לפני תחילת הערכה פסיכולוגית ונמשך בין חצי שעה לשעה. הוא כולל שאלות על ההיסטוריה האישית של הנבדק, חוויות חיים אחרונות, היסטוריה של השכלה ותעסוקה, ורקע משפחתי.

3. תצפיות

מספקות מידע רב ערך נוסף להערכה פסיכולוגית. הן מאפשרות לפסיכולוג להבין כיצד הנבדק מתנהג בסביבתו, ביתו ושכונתו. האם אחרים מתייחסים אליו באופן שונה? וכיצד סביבתו מגיבה אליו?

התשובות לשאלות אלו ושאלות דומות מניבות תמונה טובה יותר של הבדק וההגדרות בהן הוא מתפקד. הן מסייעות אף לביצועי הערכה טובה יותר ולניסוח המלצות טיפוליות.

4. הערכה בלתי רשמית

מבוצעת לעיתים כשקיים צורך בהערכה הנוספת להערכה הרשמית, כגון מבחן השלכה או אפילו בדיקות קריירה או השכלה. הערכה זו בודקת את יכולת התקשורת של הנבדק, יכולת הארגון שלו והערכת מיומנויות תפקוד במצבים שונים.

תחום ההערכה הבלתי רשמית הוא עצום, אך יש להשתמש בה בזהירות מוקפדת, היות והתוקף המדעי של הערכה זו פחות ידוע.

*

פסיכולוגים שואפים להשתמש במידע המצטבר מהערכה פסיכולוגית ולארוג אותו לתמונה מקיפה ושלמה של הנבדק. ההמלצות מבוססות על תוצאות ההערכה המתקבלות מדיון עם בני משפחה, עמיתים והסביבה הקרובה, אשר שופכים אור על התנהגות הנבדק במסגרות שונות.

הבדלים משמעותיים בין הממצאים חייבים להיפתר לפני שמתקבלת כל החלטת אבחון או שמבוצעות המלצות לטיפול. הערכה פסיכולוגית אינה מתמקדת בציון או בדיקה אחת. לכל אדם יש מגוון יכולות שניתן להעריך באמצעות מספר שיטות.

הפסיכולוג נמצא שם על מנת להעריך את היכולות כמו גם את המגבלות של הנבדק, ולדווח עליהן באופן אובייקטיבי אך מועיל. דו”ח הערכה פסיכולוגית אינו מציין רק את החולשות המתגלות בבדיקות, אלא אף את נקודות החוזק של הנבדק.



המאמרים הפופולארים ביותר
  • אבחון פסיכיאטרי
  • אבחון פסיכודיאגנוסטי
  • אבחון תסמונת אספרגר
  • אבחון נוירופסיכולוגי
  • מבחני אינטליגנציה
תנאי שימוש
כל הזכויות שמורות לבעלי האתר. אין לעשות כל שימוש בתוכן | המידע באתר אינו מהווה או מחליף חוו"ד / יעוץ / שרות רפואי / ייעוץ משפטי
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס