אבחוני נפש
  • בית
  • אבחון פסיכולוגי
    • אבחון נוירופסיכולוגי
    • אבחון דיכאון
    • אבחון פוסט טראומה
    • אבחון הפרעות חרדה
    • אבחון פסיכודיאגנוסטי
    • אבחון כשירות נפשית
    • אבחון פסיכולוגי לילדים
    • הערכה פסיכולוגית
  • אבחון פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי בכפייה לשם הוראה על אשפוז פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי לילדים
    • אבחון פסיכיאטרי למבוגרים
    • אבחון הפרעות אישיות התנהגותית
    • אבחון סכיזופרניה
    • אבחון מאניה דפרסיה
  • אבחון פסיכוגריאטרי
    • אבחון דמנציה ואלצהיימר
  • אבחון התפתחותי לילדים
    • אבחון בשלות לכיתה א’
    • אבחון הדלגה
    • אבחון התפתחות הילד 3-10
    • אבחון פיגור שכלי
  • הפרעות על הספקטרום האוטיסטי
    • אבחון אוטיזם
    • אבחון הפרעה התפתחותית נרחבת בספקטרום האוטיסטי
    • אבחון תסמונת אספרגר
  • הפרעת קשב וריכוז
    • מבחן “CPT”
    • מבחן “BRC”
    • מבחן “MOXO”
    • מבחן “TOVA”
    • אבחון היפראקטיביות
    • אבחון עצמי להפרעות קשב וריכוז
    • שאלון לאבחון הפרעות קשב וריכוז
  • אבחון לקויות למידה
    • אבחון דידקטי
    • אבחון תפקודי
    • אבחון פסיכודידקטי
  • אבחון בני נוער
    • אבחון בעיות התנהגות בבני נוער
    • אבחון התמכרויות בבני נוער
    • אבחון התפתחות מגיל 10-18
    • אבחון נטיות אובדניות בבני נוער
    • אבחון פסיכיאטרי בבני נוער
  • אבחונים נוספים
    • מבחני אינטליגנציה
    • אבחון תעסוקתי
    • אבחון חרדת קהל
    • אבחון חרדת טיסה
    • אבחון הפרעה טורדנית כפייתית
    • אבחון התמכרויות
    • אבחון הפרעות אכילה
  • מדריך
    • בעלי התפקידים המעורבים באבחונים
  • בית
  • אבחון פסיכולוגי
    • אבחון נוירופסיכולוגי
    • אבחון דיכאון
    • אבחון פוסט טראומה
    • אבחון הפרעות חרדה
    • אבחון פסיכודיאגנוסטי
    • אבחון כשירות נפשית
    • אבחון פסיכולוגי לילדים
    • הערכה פסיכולוגית
  • אבחון פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי בכפייה לשם הוראה על אשפוז פסיכיאטרי
    • אבחון פסיכיאטרי לילדים
    • אבחון פסיכיאטרי למבוגרים
    • אבחון הפרעות אישיות התנהגותית
    • אבחון סכיזופרניה
    • אבחון מאניה דפרסיה
  • אבחון פסיכוגריאטרי
    • אבחון דמנציה ואלצהיימר
  • אבחון התפתחותי לילדים
    • אבחון בשלות לכיתה א’
    • אבחון הדלגה
    • אבחון התפתחות הילד 3-10
    • אבחון פיגור שכלי
  • הפרעות על הספקטרום האוטיסטי
    • אבחון אוטיזם
    • אבחון הפרעה התפתחותית נרחבת בספקטרום האוטיסטי
    • אבחון תסמונת אספרגר
  • הפרעת קשב וריכוז
    • מבחן “CPT”
    • מבחן “BRC”
    • מבחן “MOXO”
    • מבחן “TOVA”
    • אבחון היפראקטיביות
    • אבחון עצמי להפרעות קשב וריכוז
    • שאלון לאבחון הפרעות קשב וריכוז
  • אבחון לקויות למידה
    • אבחון דידקטי
    • אבחון תפקודי
    • אבחון פסיכודידקטי
  • אבחון בני נוער
    • אבחון בעיות התנהגות בבני נוער
    • אבחון התמכרויות בבני נוער
    • אבחון התפתחות מגיל 10-18
    • אבחון נטיות אובדניות בבני נוער
    • אבחון פסיכיאטרי בבני נוער
  • אבחונים נוספים
    • מבחני אינטליגנציה
    • אבחון תעסוקתי
    • אבחון חרדת קהל
    • אבחון חרדת טיסה
    • אבחון הפרעה טורדנית כפייתית
    • אבחון התמכרויות
    • אבחון הפרעות אכילה
  • מדריך
    • בעלי התפקידים המעורבים באבחונים

מבחן “MOXO”

מבחן "MOXO"הפרעת קשב וריכוז (ADHD – Attention Deficit And Hyperactivity Disorder) הינה אחת מההפרעות הנוירו-התנהגותיות הנפוצות ביותר בקרב ילדים. כמו כן, כ-60% מהילדים הלוקים ב-ADHD יוסיפו לחוות את תסמיניה גם בבגרותם.

אבחון ADHD הינו משימה מורכבת, משום שהוא מצריך בדיקה מקיפה של מקורות רבים כגון ראיונות קליניים, תצפיות, שאלונים של הורים, מורים וגורמים קרובים נוספים ועוד. כאשר הנבדק בגיר, האבחון עשוי להיות מורכב אף יותר, משום שהתסמינים של ההפרעה נוטים להשתנות משמעותית עם השנים.

מחקרים מראים, כי התסמינים המקושרים עם היפראקטיביות נוטים לדעוך במהלך ההתבגרות, בעוד שתסמיני הפרעת הקשב נותרים לרוב יציבים והנטייה להתנהגות אימפולסיבית גורמת לקשיים משמעותיים יותר בתפקוד. כמו כן, בבגרות, משתלבים לרוב תסמיני ההפרעה במנגנון של קו-מורבידיות עם הפרעות פסיכיאטריות נוספות כגון הפרעות מצב רוח וחרדה.

בשל טבעם הסובייקטיבי של כלי המדידה הנזכרים לעיל, פותחו מבחנים ממוחשבים (CPT – Computerized continuous Performance Tests) מתוקננים (שעברו סטנדרטיזציה). במסגרת מבחנים אלה, נדרשים הנבדקים לשמור על ריכוז במהלך חשיפה לרצף של גירויים (אותיות, צורות או צלילים המוצגים ומושמעים להם) ולהגיב למטרה מוגדרת מראש.

אחד מהמבחנים הממוחשבים החדשים יחסית בתחום הינו מבחן ה-MOXO, אשר פותח בין השנים 2008-2010 על ידי ניר יכין, אדווה פלד ועמית כינור מחברת נוירוטק הישראלית. לאחר פיתוחו, מבחן ה-MOXO עמד לבחינה, במסגרת ניסויים קליניים, על ידי חוקרים שונים בישראל וברחבי העולם ומהימנותו תוקפה, תוך שיוחס לו שיעור אבחון נכון של כ-90-95%.

מהלך המבחן

מבחן ה-MOXO נמשך 18.2 דקות עבור מבוגרים ו-15 דקות עבור ילדים בגילאי 7-12. המבחן מורכב משמונה שלבים, שכל אחד מהם מחולק ל-53 ניסיונות. הגירויים המוצגים בכל שלב ושלב הם זהים, אולם רמת הקושי שלהם עולה בהדרגה. כל שלב מובחן מהאחרים בסוג המסיחים החזותיים והשמיעתיים המוצגים בו ומספרם, כאשר בשלבים 1 ו-8 אין מסיחים כלל. בכל אחד מן השלבים, הנבדק נדרש ללחוץ על כפתור (בדרך כלל מקש הרווח במקלדת) כאשר מופיעה לפניו המטרה שהוגדרה מראש. תשובה נכונה מסומנת כלחיצה על הכפתור רק כאשר אותה מטרה מופיעה.

המשתנים הנמדדים במהלך המבחן

מבחן ה-MOXO מודד יכולות קוגניטיביות המקושרות לקשב וריכוז, באמצעות מדידת ארבעה סוגי משתנים:

  • קשב: נמדד באמצעות מספר התשובות הנכונות, מתבטא בהפרש שבין מספר המטרות לבין מספר הלחיצות בפועל (הן הנכונות והן השגויות).
  • תזמון: נמדד באמצעות מספר התשובות הנכונות שניתנו אך ורק בזמן שהמטרה עדיין הופיעה על המסך.
  • אימפולסיביות: נמדדת במספר הלחיצות השגויות (תגובות לגירויים שאינם גירוי המטרה).
  • היפראקטיביות: נמדדת במספר סך כל התגובות שלא הוגדרו כאימפולסיביות (למשל, הקשות מרובות זו אחר זו על מקש הרווח והקשות על מקשים אקראיים).

תוצאות המבחן

לאחר סיום המבחן, מחושבת התוצאה באמצעות שימוש באלגוריתם מתמטי. התוצאה הזו מוצגת כפרופיל הקשב הייחודי של הנבדק, תוך הצגת נקודות החוזק והחולשה הייחודיות שלו, על גבי ארבע סקאלות, לפי ארבעת המשתנים הנמדדים. כמו כן, בשל כך שהמבחן מתוקנן, התוצאות של כל נבדק ניתנות להשוואה לטווח הנורמה, בהתאם לגילו ומינו.

כמו כן, התוצאות של כל נבדק מוצגות על גבי גרף ביצוע, החל מהשלב הראשון ועד האחרון. בשל כך שהמקטעים השונים של המבחן מאופיינים בדרגת קושי עולה, ניתן באמצעות גרף זה להשוות את הנבדק לעצמו, באמצעות בחינת מידת הצלחתו עם עליית רמת הקושי. כמו כן, בשל השימוש בסוגים שונים של גירויים, חזותיים ושמיעתיים, ניתן גם לבחון כיצד מתפקד הנבדק, ביחס לעצמו, בסביבות שונות ותחת גירויים שונים.

נקודות חוזק וחולשה

נקודות חוזק

מבחן ה-MOXO הוא פשוט יחסית, זול, קל וידידותי למשתמש. תומכיו מתארים אותו כחדשני, צבעוני ומציינים לטובה שהוא מאפשר מעקב מתמיד אחר קשייו הייחודיים של כל נבדק למלא אחר כל משימה, לרבות מועד התרחשותם והתנאים הגורמים להם.

בשל יתרונות אלה, תוצאות המבחן יכולות לספק לגורם הבודק (מטפל מתחום בריאות הנפש), בקלות רבה יחסית, מידע רב ומעמיק על יכולותיו הקוגניטיביות של הנבדק בתחום הקשב והריכוז.

נקודות חולשה

מבקרי המבחן מציינים כי לא די במבחן ממוחשב יחיד בכדי לאבחן או לשלול קיומה של הפרעת קשב וריכוז. כמו כן, לטענתם, נדרשת תקופה ארוכה יותר שבמהלכה ייערכו ניסויים נוספים, אשר יוכיחו או ישללו את תקפותו של המבחן, לפני שניתן יהיה לעשות בו שימוש נרחב.



המאמרים הפופולארים ביותר
  • אבחון פסיכיאטרי
  • אבחון פסיכודיאגנוסטי
  • אבחון תסמונת אספרגר
  • אבחון נוירופסיכולוגי
  • מבחני אינטליגנציה
תנאי שימוש
כל הזכויות שמורות לבעלי האתר. אין לעשות כל שימוש בתוכן | המידע באתר אינו מהווה או מחליף חוו"ד / יעוץ / שרות רפואי / ייעוץ משפטי
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס