כשפסיכולוג מאבחן מטופלים להפרעת קשב וריכוז (ADHD), הוא משתמש בשלבים שונים של אבחון מקדים לפני ההערכה הרשמית. אבחון רשמי מבוסס על תסמינים ומבוצע על ידי מומחים באמצעות מערכות אבחון שנקבעו על ידי המדריך האבחוני והסטטיסטי של הפרעות נפשיות, מהדורה חמישית.
ראיון
פסיכולוג או פסיכיאטר מראיין מטופל עם חשד להפרעות קשב וריכוז, בשילוב עם כל בני המשפחה הרלוונטיים, המטפלים, החברים, המורים, או המעסיקים, על מנת לברר את תפיסות המטופל, התנהגותו, תפקודו, הערכתו העצמית או רגשותיו. במבוגרים, הראיון כולל חזרה לתסמינים התנהגותיים שהתחילו בילדות.
תצפיות
שלב זה של אבחון הפרעות קשב וריכוז שימושי לאישור תסמינים מדווחים. בהתאם לדיווחי המורים ובני המשפחה, כמקורות האופטימאליים של מידע הקשור לבעיות התנהגות או תפקוד התפתחותי וחברתי בקרב ילדים ובני נוער, ובאמצעות שאלונים סטנדרטיים הנחשבים ככלי שימושי לקבלת מידע זה, התצפיות בבית הספר על ידי פסיכולוג חינוכי שימושיות אף לאבחון ילדים ומתבגרים.
סולמות דירוג
מספר סולמות דירוג זמינים לסייע להערכת התנהגות כללית בתפקוד פסיכו חברתי, תסמיני הפרעות קשב וריכוז, והשלמת המידע על ידי ההורים, המורים או המטופל עצמו, בהתאם לחומרת התסמינים. הממצאים נחשבים כחלק חיוני מתהליך ההערכה המלא לטיפול בהפרעות אלו.
התנהגויות כגון התפתלות או חוסר תשומת לב שכיחות בילדים בריאים, כך שהשאלון מתמקד בהתנהגויות שנצפו במהלך מחצית השנה האחרונה. באופן אידיאלי, מומלץ שיותר מאדם אחד ימלא את השאלונים, ויש לזכור כי סולמות דירוג הפרעות קשב וריכוז אלו אינן נחשבות לאבחון רשמי, אלא מסייעות לרופאים לקבוע את האבחנה.
מה כולל שאלון הפרעות קשב וריכוז טיפוסי?
שאלונים נפוצים לילדים כוללים רשימות המאפיינות את התנהגות הילד, המיועדות לילדים בגילאי שש עד 18; סולמות דירוג לדיווח עצמי של המתבגר; סדרת שאלות הנוגעת לאיכות בריאות הילד, המיועדות לילדים בגילאי שש עד 12; וסולם דירוג מקיף לבחינת ההתנהגות, המיועד לילדים בגילאי שש עד 18.
מספר צורות שאלונים מפרידות שאלות בהתאם למין. בנים ובנות עם הפרעות קשב וריכוז נוטים להציג התנהגויות שוות, כגון היפראקטיביות לעומת ביישנות.